Om Venous Centre

Venous Centre är Sveriges ledande specialistklinik för diagnostik, behandling och uppföljning av patienter med åderbråck och venös insufficiens i benen.

Venous Centre är en verksamhet inom Praktikertjänst, och har kliniker i Stockholm, Malmö och Göteborg. Vi arbetar på avtal med Stockholms Läns Landsting, Region Skåne och Region Halland.

Vi använder modern diagnostik med ultraljud och klinisk stadieindelning av åderbråckens allvarlighetsgrad enligt ”CEAP klassifikationen”. Detta för att kunna avgöra om patientens besvär berättigar till offentlig finansiering eller ej - ett av våra uppdrag från landstinget.

Behandlingen görs idag med minimalinvasiva metoder – EndoVenös Laser (EVL) ersätter HUB + stripping, miniphlebektomier ersätter lokala extirpationer och i vissa lägen gör vi UltraljudsGuidad Skumsklerosering (UGS). Detta innebär hög precision, kort konvalescens och snygga resultat.

Alla patienter kommer för uppföljning med klinisk undersökning och ultraljud efter 12 månader. Detta borgar för låg återfallsrisk.



Behandlingskrav

Tre krav bör ställas på en åderbråcksbehandling:

  • Alla åderbråck ska i största möjliga mån tas bort
  • Resultatet ska vara snyggt med minsta möjliga ärr
  • Behandlingen ska ha god hållbarhet d.v.s. risken för återfall ska minimeras



  • Venous Centre – En 10 årsjubilar

    I april 2004 gick startskottet för Sveriges första helspecialiserade åderbråcksklinik – Stockholm Venous Centre/SVC hette vi då. Då som nu finns vi i Läkarhuset Odenplan i Stockholm. All behandling var då öppen gammeldags kirurgi med hög underbindning och Stripping – en metod som stammar från 1905.

    2007 bytte vi namn till Scandinavian Venous Centre då ytterligare en klinik startades i Malmö och sedan 2011 heter vi Venous Centre efter att vi bildade ett dotterbolag i Praktikertjänst AB.

    Motivet att starta verksamheten var att var tredje person mellan 18 och 64 år har åderbråck i benen. Diagnostiken var eftersatt, behandlingen var omodern och utfördes inte sällan av yngre oerfarna kollegor eller seniora kirurger med sitt egentliga huvudintresse inom en annan del av sjukdomspanoramat. Uppföljning av gjorda behandlingar fanns ej.

    Kort sagt åderbråck var en nedprioriterad del av sjukvården såväl av professionen som samhället i övrigt men efterfrågan på åderbråcksbehandling var stor. Dessutom hade kollegor i Skövde 1998 visat att minst 50% av alla bensår beror enbart på förekomst av åderbråck. Här fanns alltså mycket att göra.

    Den sjunde mars 2005 genomförde vi den första EndoVenösa Laserbehandlingen (EVL) av åderbråck i Sverige, på Scandinavian Venous Centre i Läkarhuset Odenplan. Denna metod hade utförts allra första gången i Frankrike 1989, men började få allmän spridning först runt millenieskiftet 2000. Nu – efter 15 randomiserade studier – är detta förstahandsmetoden för behandling av åderbråck jorden runt.

    Den gamla öppna kirurgin har förlorat sin plats till förmån för denna patientvänliga, effektiva och säkra metod. Efterfrågan på åderbråckskirurgi steg snabbt i och med att EVL infördes.

    Tidigt i vår verksamhets historia inleddes även ett nära samarbete med Karolinska Universitetssjukhusets kärlkirurgiska klinik, dels som en satellit för åderbråckskirurgi till KS dels för utbildning av blivande kirurger i modern åderbråckskirurgi och även forskning och utvecklingsarbete. Detta samarbete har därefter utvecklats ytterligare. Vårdavtal med Stockholms Läns Landsting har funnits ända sedan uppstarten 2004 för behandling av patienter med medicinsk indikation enligt riktlinjer från SPESAK i kärlkirurgi.

    2007 öppnade vi ännu en klinik på Läkarhuset Ellenbogen i Malmö, där ett vårdavtal upprättades med Region Skåne 2009. Vi hade lyckats att duplicera vård grundkoncept från Stockholmskliniken.

    Kliniker finns nu även i Göteborg och Oslo. Verksamheten har vuxit till att omfatta 6000 undersökningar och 4000 operationer per år – volymer vi i starten inte trodde var möjliga.

    I Sverige finns nu vårdavtal med Stockholms Läns Landsting, Region Skåne, Region Halland och Sörmlands Landsting. Kortare uppdrag erhålls även från andra landsting.

    Under dessa 10 år har även flera kollegor arbetat på Venous Centre och kunnat lära sig både ultraljudsdiagnostik, EVL och hur man bygger upp en verksamhet av denna typ. Därigenom har några inspirerats till att skapa egna kliniker som sysslar helt eller delvis med åderbråck. Detta tycker vi på Venous Centre är glädjande, och ett bevis på att grundtanken med en specialiserad åderbråcksklinik är riktig.

    I Stockholm har även ett specialiserat kärllaboratorium startats med stora ultraljudsundersökningar och pletysmografiundersökningar. Forsknings och utvecklingsarbete är knutet till denna enhet. Venous Centre satsar nu även årligen på att donera pengar till en allmännyttig oberoende forskningsstiftelse - Scandinaviska Forskningstiftelsen för Åderbråck och andra Vensjukdomar ”SFÅV” - där ett första stipendium på 80.000 kronor delades ut 2013. Vår förhoppning är att forskningen inom ämnesområdet vensjukdomar – Phlebologin – därigenom skall stimuleras.

    Vi samarbetar nära med European Venous Forum (EVF) – en internationell organisation med deltagare från hela världen som arrangerar årliga möten och workshops senast i Stockholm hösten 2013. Venous Centre finns representerade i EVF:s Educational Board.

    Venous Centre Stockholm har sedan hösten 2013 även startat ett Bensårscentrum i Stockholms Län dit vi uppmanar alla våra kollegor på vårdcentraler i länet att remittera sina bensårspatienter för diagnostik och i fall av ytlig venös insufficiens, göra EVL samt efterföljande postoperativ kompressionsbehandling med uppföljning till sårläkning.

    Vår genomgående mission under de första 10 årens verksamhet har varit och är att lyfta en stor patientgrupp med stora latenta behov till att få god preoperativ diagnostik, modern effektiv behandling och konsekvent noggrann uppföljning. Hitta bensårspatienter för att genom enkel behandling kunna läka såren snabbt och effektivt. Vi tror att att med denna verksamhet kan vi spara lidande för patienterna och pengar år den offentligfinansierade delen av sjukvården.

    Anders Holmberg

    Tillbaka till toppen av sidan



    Forskning om åderbråck och bensår

    På Venous Centre Stockholm pågår forskning om åderbråck och bensår i samarbete med Kärlkirurgiska kliniken Karolinska Sjukhuset. Ansvarig är överläkare Lena Blomgren som arbetar på de bägge klinikerna.



    Studie om gradering av åderbråckens allvarlighetsgrad

    För att gradera åderbråckens medicinska allvarlighetsgrad använd en internationell klassifikation som kalls CEAP, se Medicinsk gradering av åderbråck under rubriken Om åderbråck. CEAP-klassifikationen används i internationell forskning och i kliniker över hela världen för att bedöma åderbråckspatienter. CEAP har kritiserats för att vara svår att använda, och i dagligt kliniskt arbete kombineras den med andra metoder tex ultraljud för att ge en mer komplett bedömning av omfattningen av patientens åderbråck.

    I en studie på Venous Centre har man jämfört tre olika läkares bedömning av patienter enligt CEAP. Resultatet är publicerat i den vetenskapliga tidskriften Phlebology 2013. Studien visade att det var god överensstämmelse mellan läkarna men att det fanns fall där bedömningen skiljde sig. En uppföljande studie planeras där man utarbetar ett gemensamt träningsprogram för att nå en högre grad av samstämmighet.



    Studie om långtidsresultat efter operation av patienter med bensår

    Tidigare har bensårspatienter mest behandlats med omläggningar och lindning vilket fått såren att läka men oftast har bensåret kommit tillbaka efter en tid. Nu vet man att de flesta bensår beror på underliggande åderbråck, och om man behandlar dem finns större chans att undvika nya bensår. I en pågående studie kallas patienter tillbaka tre år efter tidigare laseroperation av ådebråck som orsakat bensår. Man undersöker hur många som fått permanent läkning, och bland dem som har bensår vilka faktorer som kan ha gjort att bensåret kommit tillbaka.



    Fortsatt forskning

    Båda ovanstående studier ingår i dr Helen Sinabulyas avhandlingsarbete om åderbråckssjukdom och bensår. Ytterligare studier planeras bla om genetiska faktorer som påverkar bensårsutveckling.

    Tillbaka till toppen av sidan



    Ultraljud av vener

    Vi utför ultraljudsundersökningar av vener på uppdrag av Stockholms Läns Landsting. Vi erbjuder dessa undersökningar med kort väntetid. Vid DVT frågeställning ska patienten helst undersökas samma dag.
    Vi arbetar aktivt med att ackreditera samtliga undersökningar. Ansvariga för det är: Metodansvarig läkare: Docent Stefan Rosfors, specialist i klinisk fysiologi. Metodansvarig biomedicinsk analytiker: Ragnhild Östmyren.
    Via remiss utförs följande ultraljudsundersökningar vid:

    1. Primärutredning av varicer
    2. Misstanke om posttrombotiskt syndrom
    3. Venös utredning av patienter med bensår, venösa hudförändringar och eksem
    4. Misstanke om Djup Venös Trombos (DVT)

    Tillbaka till toppen av sidan



    Frågeställning DVT (gäller Stockholmskliniken)

    Ring 08-587 101 33 för bokning av akut ultraljud med frågeställning DVT. Faxa remissen till 08-587 102 30. Original remissen tar patienten med sig till ultraljudsundersökningen. Om inget annat anges på remissen skickar vi patienter med DVT till en akutmottagning. Skriv en remiss för behandling av DVT som patienten får med sig. 
    På remissen ska följande information finnas med;

    1. Aktuellt telefonnummer till patienten.
    2. Kombikakod
    3. Telefonnummer till remitterande läkare.
      Gärna direktnummer då vi ibland kan behöva diskutera ultraljudsfynden med remitterande läkare.
    4. Faxnummer då vi faxar akutsvaren.

    Tillbaka till toppen av sidan



    Kvalitetssäkring

    Venous Centre är en specialistklinik för åderbråcksbehandling med start 2004 i Stockholm och 2007 i Malmö.
    
30% av Sveriges befolkning lider av åderbråck. Behandlingen av åderbråck kan gälla patienter med medicinsk indikation, försäkringspatienter eller privata vårdtagare.
    Grundkonceptet bygger på att erbjuda patienter med åderbråck Diagnostik, Behandling och Uppföljning i ett paket.
    
Venous Centre påbörjade sitt medvetna kvalitetssäkringsarbete 2006 i Stockholm. Vid ett klinikseminarium med kvalitet som tema lades grunden till kvalitetspolicyn och planen för vidare utveckling av kvalitetsarbetet. Malmö följer sedan starten 2007 samma kvalitetspolicy.
    
Kvalitetsledningssystemet bygger på standard SS-EN ISO 9001:2008 tillsammans med SOSF 2000:12 och de sex identifierade kvalitetsområden som fastställts av Socialstyrelsen.

    1. Kunskapsbaserad och ändamålsenlig hälso- och sjukvård
    2. Säker hälso- och sjukvård
    3. Patientfokuserad hälso- och sjukvård
    4. Effektiv hälso- och sjukvård
    5. Jämlik hälso- och sjukvård
    6. Hälso- och sjukvård i rimlig tid

    Venous Centre i Stockholm är sedan juli 2010 kvalitetscertifierade enligt SS-EN ISO 9001:2008
    Venous Centre Malmö är kvalitets– och miljöcertifierade enligt SS-EN ISO 9001:2008 och SS-EN ISO 14001:2004sen januari 2013.

    Kvalitetspolicy
    Ledningen för Venous Centre åtar sig att uppfylla kraven att utveckla och införa kvalitetsledningssystemet samt att ständigt förbättra detta genom att informera verksamheten om betydelsen att uppfylla både patienternas och författningarnas krav på kvalitet. Vidare har ledningen upprättat en kvalitetspolicy som speglar verksamhetens syften. Ledningssystemet lämplighet, tillräcklighet och verkan säkerställs via Ledningens genomgång som genomförs två gånger per år. Ledningen åtar sig även att säkerställa att verksamheten har tillräckliga resurser för att uppnå sina syften och mål.
    Vision: Alla åderbråck borttagna med minsta möjliga ärr och minsta möjliga återfall.
    Affärsidé: Diagnos - Behandling - Uppföljning

    Kärnvärden

    1. Patientfokus;
      • Att sätta patienten i centrum
    2. Arbetstillfredsställelse;
      • Att känna arbetsglädje
      • Att respektera överenskommelser
      • Att ha trygg arbetsgemenskap
    3. God miljöprestanda;
      • Att respektera miljön

    Tillbaka till toppen av sidan



    Patientprocess

    Diagnos
    Huvuddelen av patienterna kommer till Venous Centre på remiss. Övriga ringer och bokar tid för konsultation via tidbokningen efter att ha fått uppgift om Venous Centre via annons, artiklar, internet, Vårdguiden eller blivit rekommenderade. Ett ökat antal kommer via sitt försäkringsbolag, som bokar tid via Boka Doktorn. Vid första besöket tas en allmän anamnes med en klinisk bedömning samt ultraljudsundersökning. 

    Boka Doktorn
    Vid första besöket tas en allmän anamnes med en klinisk bedömning samt ultraljudsundersökning.
    Om en venös insufficiens konstateras görs en bedömning huruvida åderbråcken ska behandlas på medicinisk indikation eller inte. Detta enligt ett vedertaget klassifikationssystem. Patienter med medicinsk indikation har påtagliga symtom som grav svullnad, hudförändringar, eksem eller bensår. Dessa erbjuds behandling enligt landstingets taxa. Patienter med icke medicinsk indikation beskostar antingen behandlingen själv eller via försäkringsbolag.
    När väl diagnosen är ställd erbjuds patienten lämplig behandling. Det gäller främst laserbehandling och borttagande av synliga åderbråck, men också skumbehandling och injektioner av ådernät.
    Muntlig och skriftlig information runt detta inklusive resultatförväntningar och potentiella komplikationer ges till patienten. En tid för behandling bokas då samma dag.
    Den skriftliga informationen innehåller direktiv för de förberedelser som patienten kan ta del av innan behandlingen.

    Behandling
    På behandlingsdagen anmäler sig patienten i receptionen och blir sedan omhändertagen av behandlingsteamet.
    Varje patient får ett eget rum där rutinkontroller görs innan patienten tas in för behandling. Efter ingreppet vilar patienten och får sedan information, muntlig och skriftlig, vad som händer efter behandlingen. Det medföljer även ett kontakt nummer om patient behöver råd och hänvisningar efteråt.
    Skulle något tillstöta efter behandlingen erbjuds patienten tid på vår sjuksköterskemottagning för bedömning

    Uppföljning
    Dagen efter behandlingen rings patienten upp för evaluering av smärta, bandage och allmän tillstånd.
    Efter 12 månader kallas patienten till ett ultraljud och uppföljning där evaluering av resultatet görs. Om nödvändigt bokas tid för kompletterande behandling.
    Resultatet dokumenteras i en databas för utvärdering och statistik.

    Processbeskrivning

    Tillbaka till toppen av sidan



    Våra kunder

    Våra kunder är förutom patienterna även egna landsting, försäkringsbolag, remittenter och övriga landsting och kommuner som åberopar vårdgarantin.

    Kundkrav
    Dessa ställer krav på resultat och säkerhet gällande diagnos, behandling och uppföljning. Målet är att uppfylla dessa krav.
    Målen gäller framförallt att uppfylla kravet på:

    1. tillgänglighet
    2. tillförlitlighet
    3. säkerhet
    4. bemötande.
    5. resultat av behandlingen

    Verksamheten styrs dessutom av de regelverk som gäller hälso- och sjukvård som ställer krav på vården. Socialstyrelsens föreskrifter:

    1. Kunskapsbaserad och ändamålsenlig hälso- och sjukvård
    2. Säker hälso- och sjukvård
    3. Patientfokuserad hälso- och sjukvård
    4. Effektiv hälso- och sjukvård
    5. Jämlik hälso- och sjukvård
    6. Hälso- och sjukvård i rimlig tid

    Författningskrav som gäller verksamheten:

    • Informationshantering och journalföring
    • Avfallshantering
    • Medicinskteknisk utrustning
    • Läkemedelshantering
    • Avvikelserapportsystem
    • Remisshantering
    • Delegering

    Patientinformation i skriftlig form kompletterar den muntliga information som patienten erhåller i alla delar av vårdprocessen. Den skriftliga informationen revideras regelbundet och vid behov. Informationen beskriver hela behandlingsprocessen från diagnostik till behandling och uppföljning. Potentiella komplikationer beskrivs. Resultatförväntningar anges.
    Telefonrådgivning finns tillgänglig under alla delar diagnos, behandlings- och uppföljningsprocessen.

    Kundreaktioner
    Patientnöjdhet mäts årligen på mottagning och behandlingsavdelning.
    Vid uppföljning valideras patientens syn på behandlingsresultat förutom den kliniska bedömningen.
    Klagomål angående behandlingsresultat från patient hanteras alltid i första hand genom samtal med ansvarig vårdgivare. Om detta inte leder till tillfredställande resultat informeras patienten om patienträttigheter och hur man går tillväga. Skriftlig information finns tillgänglig. Ris & Ros enkäter finns tillgängliga i väntrum. Klagomål och förbättringsförslag hanteras som avvikelserapporter. 

    Tillbaka till toppen av sidan



    Personal

    Delegering

    Många arbetsuppgifter är delegerade inom verksamheten och detta görs inom ramen för regelverket om delegering. Varje delegering ses över årligen och förnyas i samband med utvecklingssamtal. Original dokumentet finns i medarbetarens personliga pärm

    Ansvarsområde
    Samtliga medarbetare har tilldelats ett ansvarsområde där innehållet i relaterade rutiner hålls aktuella tillsammans med kvalitetsansvarig – ledningens representant. I samband med det årliga utvecklingssamtalet revideras verksamhetens rutiner. Att ha ett ansvarsområde innebär att kartlägga och granska nuvarande rutiner, uppdatera och revidera efter behov. Utarbeta skriftliga rutiner, metoder och riktlinjer för hur arbetet ska utföras. Regelbundet göra uppföljningar och utvärdering.

    Utbildning
    Venous Centre lägger stor vikt vid att alla medarbetare upplärda och utbildade inom de funktioner de verkar. Verksamheten har fortlöpande internutbildning i Venlära där alla aspeker kring detta ämne tas upp och efter skriftlig tentamen får medarbetarna utbildningsbevis i form av ett certifikat. Vi strävar efter att alla oavsett profession inom verksamheten har samma grundkunskaper när vi möter patienterna och deras frågor. Under utbildningsdagarna sker även undervisning i kvalitetsarbete och genomgång av det egna kvalitetssystemet. Gästföreläsare tar upp relaterande ämnen och anordning av workshop.
    Vi strävar efter att all skall ha gått igenom Stockholms läns landsting miljö kurs. Samtliga medarbetare får möjlighet att genomgå kurs i Akut omhändertagande & Brandövning.

    Tillbaka till toppen av sidan



    Miljöarbete

    Som en del av vårt kvalitetsledningssystem bedriver vi ett metodiskt miljöarbete för att ständigt förbättra vår miljöprestanda. Våra anställda har grundläggande miljöutbildning. Det finns en miljöansvarig personal som även fungerar som skyddsombud.
    Under 2008 och 2009 har Venous Centre Stockholm erhållit Praktikertjänst miljödiplom (Ptj) och Stockholms Läns Landstings Miljödiplomering (SLL).
    Vi står i kontakt med våra leverantörer för att försäkra oss om att deras miljöpolicy.
    Bortförande av riskavfall dokumenteras enligt avtal med transportören.
    Säkerhetsblad på våra kemiska produkter finns tillgängligt.
    Vi ser till att så långt som möjligt använda oss av miljö- och ekologiskt märkta produkter i verksamheten.
    Verksamheten bedriver källsortering av papper, kartong, metall, hård- och mjukplast, elektroniskt avfall, batterier, glödlampor, lysrör och glas.
    Ordinationer och läkemedelsinköp görs i första hand från Kloka Listan.
    I våra rutiner ingår att stänga av samtliga datorer vid hemgång samt släcka ner ljuskällor.

    Kontinuerlig uppföljning av miljöarbetet:

    • Miljörond genomförs årligen
    • Genomgång av arbetsmiljö. Genomgång av reparationer och förbättringar.
    • Brandriskkontroll sker regelbundet
    • Kris- och Katastrof plan finns
    • Riktlinjer för riskavfall och hygienrutiner finns

    Förbättringsprocess
    Genom att följa upp aktiviteterna i vårdprocessen kan påtagliga och mätbara förändringar åstadkommas. Verksamheten får då underlag att veta att det man gör bidrar till avsedda resultat.

    • Avvikelser

    Följs upp enligt vårt avvikelserapportsystem

    • Verksamhetsmål

    Följs upp enligt fastställd tidsplan för varje år

    • Intern revision

    Dessa utförs på vissa områden och processer inom verksamheten

    • Uppföljning efter behandling
    • Telefonkontakt dagen efter operation
    • 12 månaders uppföljning med klinisk bedömning och ultraljudskontroll
    • Patientnöjdhet

    Vård och service – årliga enkäter
    Ris & Ros enkäter tillgängliga
    Komplikationer registreras

    • Behandlingsresultat

    Venous Centre databas
    Jämförelser olika behandlingsmetoder

    Tillbaka till toppen av sidan


    Läs mer om vår "Patientsäkerhetsberättelse SVC 2013", genom att ladda ner den här filen. (Filen är 126kb stor)